Dnevnik No.8: ALI VAM JE VONJ KOZMETIČNEGA IZDELKA POMEMBEN?
Voh je eden od petih čutov. Vohalni sistem, ki zaznava in procesira vonje, je eden najstarejših in za življenje najbolj pomembnih delov možganov. Ali kdo sploh lahko reče, da vonj ni pomemben?
Zelo je pomemben! Vendar vsakemu od nas ni enako pomemben v isti situaciji. Kaj s tem mislim? Najlažje opišem na primeru s parfumi: kar vam diši, mogoče meni ne, ali mi celo smrdi, in obratno. Vonji v nas vzbudijo mnoge predstave in občutja, saj je naša percepcija vonja odvisna od možganov, ki procesirajo informacije o vonju.
Trditev št. 1: KAR DIŠI, JE PRIJETNO
Čutilne celice čutila za voh so prirejene za zaznavanje hlapnih snovi v vdihanem zraku. Le-te potegnemo skozi nosnice v nosno votlino. Prijeten vonj je povezan z veseljem, udobjem, sproščenostjo, privlačnostjo. Toda kaj je prijeten vonj? Meni je vonj sveže pokošene trave prijeten, me pomirja, mojemu možu pa neznosno smrdi, hkrati začne kihati… Potem veste, kdo doma kosi travo! Zagotovo je prijetnost vonja zelo osebno vprašanje, ki je povezano tudi s pozitivnim ali negativnim telesnim odzivom (npr. alergične reakcije…). V kozmetičnih tovarnah vonju namenjajo zelo veliko pozornost. Predno lansirajo novo vonjavo na trg (kot samostojen parfum ali kot dišavo za kozmetični izdelek), jo testirajo pri predstavnikih ciljnih kupcev tega izdelka. Nastanejo lahko tudi različice enakega izdelka, razlikujejo se v vonju. Izberete tisto verzijo izdelka, ki vam bo prijeten.
Trditev št. 2: BOLJ MOČNO DIŠI, BOLJ JE PRIJETNO
Uf, se ne strinjam! Spadam med ljudi z izjemno dobrim nosom, voham še preveč dobro. In kadar je ob meni prijateljica, ki si je za večerni izhod privoščila močan večerni parfum, običajno končam z glavobolom. Na drugi strani poznam ljudi, ki vohajo slabo in jim šele večja intenzivnost vonja nudi prijetne občutke zaradi vonja. Ker prej sploh niso nič zaznali. Določenih vonjav nikoli ne uspejo zaznati! Kako smo si različni!
Trditev št. 3: VONJAMO NA TISOČE RAZLIČNIH VONJEV
To velja za večino živali; človeški vohalni sistem je v primerjavi z živalskim izjemno slab. To se je zgodilo zaradi razlik v sposobnosti preživetja v naši dolgi zgodovini, saj vonj sčasoma pri človeški vrsti ni bil več faktor uspešnejšega preživetja v primerjavi z živalmi.
Kot zanimivost vam povem, da ima človeški nos sposobnost zaznati celo nižje koncentracije nekaterih molekul od današnjih najmodernejših instrumentov za merjenje. Tak primer je DMS (dimetilsulfid), plin, ki diši po premogu. Včasih sem se iz Celja vozila vsak dan v službo v Velenje in na točno določenem delu poti pred Velenjem sem ta plin zavohala. Ker sem delala v analiznem laboratoriju in smo DMS merili tudi instrumentalno, sem prebrala več študij o takšnih molekulah, na katere je naš vohalni sistem še posebej občutljiv.
Trditev št. 4: KOZMETIKA MORA DIŠATI
Se strinjam. In spet smo pri debati, kaj vam diši in kako močan mora biti vonj, da vam izdelek še diši. Zanimivo je, kakšna je razlika v dojemanju dišav kozmetičnih izdelkov med ljubitelji naravne kozmetike in klasične kozmetike. Ljubitelji naravne kozmetike želijo imeti izdelke, ki dišijo po sivki, pomaranči, limonski travi, mogoče geraniji … Ljubitelji klasične kozmetike želijo v svojih kozmetičnih izdelkih vonjati svoj najljubši parfum (ki je, mimogrede, daleč od naravnih sestavin).
ZAKLJUČEK
Iz zapisanih trditev lahko potrdim, da kozmetika MORA dišati. Vsaj malo – da je volk sit in koza cela. Kot formulatorka in kreatorka naravnih kozmetičnih izdelkov se držim načela, da izdelek mora imeti vonj naravnih esenc. Sem pa hkrati prepričana, da mora biti ta vonj neizrazit oz. da se po nanosu izdelka hitro razdiši. Ker sama tako dobro vonjam, me vedno moti, ko mimo mene hodijo ljudje in pri enem vonjam prašek, pri drugem mehčalec, na tretjem deodorant, za nameček še vsak uporablja svoj parfum. Zato pri kreiranju svojih naravnih izdelkov zagovarjam tole ²dišavno teorijo²: kupujte izdelke, ki nimajo vonja ali so rahlo odišavljeni, kot edino dišavo uporabljajte vaš izbrani ljubljeni parfum. Tako bo ta vonj resnično lahko izžareval na vas – brez tekme s praškom, mehčalcem ali lakom za lase.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!